Multicultural education patterns in developing tolerance in high school
Downloads
Amik Tri Istiami. 2020. Sekilas tentang Moderasi Beragama. Widyaiswara Pusdiklat Tenaga Administrasi Kementerian Agama.
Antonius Jefrino Fahik. 2021. Toleransi dan Pendidikan Empati. detikNews Jumat, 10 Des 2021
Akhyar Yusuf Lubis. 2006: dalam bukunya Deskontruksi Epistemologi Modern Jakarta: Pustaka Indonesia Satu.
Apri Wahyudi. 2017. Strategi Pengembangan Pendidikan Multikultural di Indonesia .UIN Raden Fatah Palembang Jalan Prof.K.H.Zainal Abidin Fikri KM.3,5, Elementary Vol. 3 Edisi Januari-Juni 2017
Banks, J and Banks, C. 2010. Multicultural Education: Issues and perspectives (7th ed.). New York, NY: Wiley.)
Bounrn, D (2011). Global Skills: from Economic Competitiveness to Cultural Understanding and Critical Pedagogy. Critical Literacry; Theories and Practices, pp 3-20.
Buku Panduan Membangun Kebahagiaan dalam Pendidikan melalui pendekatan Belajar Empati di Sekolah" sebagai kontribusi Kantor UNESCO Jakarta.
Busri Endang, 2021, Mengembangkan Sikap Toleransi dan Kebersamaan di Kalangan Siswa, Jurnal Visi Ilmu Pendidikan is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
Cohen. 2018. Research Methods in Education, with new theoretical, ethical, virtual and mixed methods
Deklarasi Prinsip-Prinsip Toleransi Dalam sidang UNESCO. 2019. (UNTAR Toleransi meningkatkan kesadaran pentingnya kehidupkan dengan menjunjung kerukunan dan kesatuan. https://www.kompas.com/tren/read/2019/11/16/144348365/16- november- hari-toleransi-internasional-bagaimana Merawat Toleransi Dalam Bingkai Keberagamaan.
E. Kus Eddy Sartono, 2023. Pendidikan Kewarganegaraan Berbasis Multikultural Mewujudkan Indonesia Damai. Fakultas Ilmu Pendidikan Universitas Negeri Yogyakarta.
Efianingrum, Ariefa, dkk. 2022. Kesadaran Multikultural Generasi Z dan Implikasinya pada Pendidikan. Jurnal Humanika, Vol. 22, No. 1.
Fukuyama, Francis & Samuel P. Huntington, The Future of The World Order (Masa Depan Peradaban dalam Cengkeraman Demokrasi Liberal versus Pluralisme), Yogyakarta:IRCiSod, 2005.
Hidayat Wahyu., Jatiningsih O. (2018). Sikap Toleransi Antarumat Bergama pada Siswa SMA Muhammadiyah 4 Porong., Kajian Moral dan Kewarganegaraan. Vol. 06, No. 02, Jld. III Tahun 2018.
Irjus Indrawan, S. Hadion Wijoyo. 2020. Filsafat Pendidikan Multikultural. Penerbit CV. Pena Persada Redaksi : Jl. Gerilya No. 292 Purwokerto Selatan, Kab. Banyumas Jawa Tengah
Keegwe, J. 2010. Fostering Cross Cultural Competence in Preservice TeachersThrough Multicultural Education Experiences, Published online: 18 May 2010. Springer Science+Business Media, LLC 2010 .
Kuni Isna Ariesta Fauziah . 2019. Deradikalisasi . Sosial Keagamaan Volume 19, Nomor 02, November 2019. Halaman 208-223 P- ISSN: 1412-2669; E- ISSN: 2549-4244
Kholik, A., Aliyyah, R. R., Widyasari, W., & Nasution, S. A. (2019). Pengantar Ilmu Pendidikan. Bogor: Unida Press.
Miftahul Huda. 2021. Implementation of Multicultural Education in Education Practice at Indonesia. EDUKASI: Jurnal Pendidikan Islam (e-Journal), 2021
Muh. Amin. 2018. Pendidikan Multikultural.Jurnal Kajian Islam Kontemporer Volume 09 , No.1,Tahun 2018 .
Muhammad Kamil, 2018.Cultural Tolerance, Diversity and Pluralism: The Recognition of Yogyakarta as The City of Tolerance Authors. Universitas Muhammadiyah MalangDOI: https://doi.org/10.22219/logos.Vol1.No1.85- 104 VOLUME 1 NO 1 2018.
Musawir Baihaqi . 2021 . Implementation of Multicultural Education in Indonesia Article SidebarPublished: Mar 31, 2021 Article Details Issue Vol 4 No 3 (2021): March 2021 Section Articles
Moleong, Lexy J. (2017). Metode Penelitian Kualitatif, cetakan ke-36, Bandung : PT. Remaja Rosdakarya Offset. Soetrisno, L.(2009).
Muslimin, Sutrisno. (2008). Problem Dan Solusi Pendidikan Di Sekolah Berasrama (Boarding School),https://sutris02.wordpress.com/2008/09/08/problem-dan-solusi- pendidikan-berasrama-boarding-school/.
Nieto, Sonia. 1996. Affirming Diversity: The Sociopolitical Context of Multicultural Education. 2nd ed. White Plains, NY: Longman Publishers..
Rahmiyati . 2020. Moderasi Beragama Dan Penerapanya Di Indonesia.Widyaiswara Ahli Madya Pusdiklat Tenaga Administrasi
Ritzer, Teori Homans Shokhibul Mighfar. 2015. SOCIAL EXCHANGE THEORY :Telaah Konsep George C. Homans Tentang Teori Pertukaran Sosial .JURNAL LISAN AL- HAL Volume 9, No. 2, Desember 2015
Siti Zakiah: 2018. Pendidikan Multikultural di Indonesia Konsepsi Filsafat Islam.DDI Sepange Vol.3, No.1, Mei 2018.
Sofiandi , Dardiri Husni, Masbukin , Zulkifli M Nuh.2022.Antara Ekonomi dan Toleransi Membingkai Ekonomi dalam Karagaman.Toleransi by http://ejournal.uin-suska.ac.id/index.php/toleransi is licensed under a Sugeng Hariyanto. 2017. Pengembangan sikap, Toleransi, Budaya sekolah. http://digilib.uin-suka.ac.id/id/eprint/27429
Undang-undang Pesantren Nomor 18 Tahun 2019 Zainuddin. (2013). Pluralisme Agama dalam Analisis Kontruksi Sosial, Malang: UIN-Maliki Press.
Yaqin, M. Ainul 2005.Pendidikan Multikultural: Cross-cultural Understanding untuk Demokrasi dan Keadilan. Yogyakarta: Pilar Media.
Zamroni, Dwiningrum, S.I.A, Kartowagoran, Bandrun; Sudartinah,Titik (2015). "Development of Cultural Comptence in Multicultural Education in Indonesia and New Zealand" in SMA. Laporan Penelitian Strategis Nasional, LPPMP UNY Yogyakarta.
Copyright (c) 2025 Joko Sri Sukardi, Farida Hanum, Ariefa Efianingrum

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.
Jurnal Cakrawala Pendidikan, Jurnal Ilmiah Pendidikan, with ISSN: 0216-1370, is published by the Institute of Education Development and Quality Assurance (LPPMP UNY). Cakrawala Pendidikan has been recently has been re-accredited by Indonesian Ministry of Education and Culture decision Number 230/E/KPT/2022 which is valid for five years since enacted on 30 December 2022.