Illustrated book design on Asmat tribe culture in Papua: Promoting local cultural awareness among children

Authors

  • Nofria Doni Fitri Sekolah Tinggi Seni Rupa dan Desain Visi Indonesia
  • Zophia Aprilia Veruschka Sekolah Tinggi Seni Rupa dan Desain Visi Indonesia

DOI:

https://doi.org/10.21831/sungging.v3i1.73100

Keywords:

Illustration, book, culture, Asmat tribe, Papua

Abstract

Asmat is one of the largest tribes in Papua. The Asmat tribe is divided into two coastal and inland areas. The Asmat people tend to be fishermen or hunters. However, besides these two professions, a true woodcarver is another profession of this tribe. The uniqueness and high cultural value of this tribal woodcarving art are very well known. However, the development of the era, knowledge and technology resulted in many foreign cultures entering. The entry of foreign cultures into Indonesia quickly influences various lines of people's lives. Therefore, it is essential to introduce native Indonesian cultures to this generation so that they get to know ethnic groups in Indonesia; educational facilities are needed to teach the culture of ethnic groups in Indonesia in a language that children understand, with illustrations that are interesting and evocative. The educational tool is the Asmat Tribe Culture Illustration Book.

Author Biographies

Nofria Doni Fitri, Sekolah Tinggi Seni Rupa dan Desain Visi Indonesia

Desain Komunikasi Visual

Zophia Aprilia Veruschka, Sekolah Tinggi Seni Rupa dan Desain Visi Indonesia

Desain Komunikasi Visual

References

Andari, N. (2022), Efek budaya asing dan iklan mempengaruhi gaya konsumtif terhadap produk kuliner Jepang. Prosiding Semnaskom - Unram.

Budiarto, G. (2022). Indonesia dalam pusaran globalisasi dan pengaruhnya terhadap krisis moral dan karakter. Jurnal Pamator, 13(1). 50–56. 10.21107/pamator.v13i1.6912

Firdhiana, S. & Anggapuspa, M. L. (2021). Perancangan Buku Ilustrasi Mengenal Jajanan Khas Kota Probolinggo sebagai media edukasi anak usia 6–12 tahun. Jurnal Barik, 3(1). 170–180.

Handaya, R. D. (2021). Indigenous people, local belief, and its protection in Indonesia: Case of Asmat tribe belief. Law Research Review Quarterly, 7(3), 257–268. https://doi.org/10.15294/lrrq.v7i3.48163

Kristianto, W. A. (2020). Peran Generasi Penerus Bangsa Dalam Mempertahankan Budaya Bangsa Indonesia (The Role of the Nation's Next Generation in Defending Indonesian Nation's Culture). Jurnal Unmas.

Linggasari, D. (2022). Realitas dibalik indahnya ukiran. Penerbit Kunci Ilmu

Lestari, S. D. (2010). Jelajah budaya Suku Asmat. Multi Kreasi Satudelapan.

Luthfy, R. (2019). Merawat kebudayaan Asmat. [Skripsi, tidak diterbitkan]. Universitas Islam Negeri Sunan Ampel Surabaya.

Mangundjaya, W. L. H. (2020). Pengembangan organisasi: Diagnosis dan intervensi. Jakad Media Publishing.

Marlina, N. (2021). Hubungan minat membaca dengan prestasi belajar mata pelajaran IPS kelas III SD Karanggayam. Literasi: Jurnal Ilmu Pendidikan, 12(1). 1–11. http://dx.doi.org/10.21927/literasi.2021.12(1).1-11

Patiung, D. (2016). Membaca sebagai sumber pengembangan intelektual. Jurnal Al Daulah, 5(2). 352–367.

Pujiastuti, N. (2020). Suku Asmat. Pustaka Tiga Kelana.

Pranata, A. (2020). Perancangan Ilustrasi Cerita Rakyat We Tadampali Untuk Siswa Sekolah Dasar. [Skripsi, tidak diterbitkan]. Universitas Negeri Makassar.

Saman, A.M & Hidayati, D. (2023). Pola asuh orang tua milenial dalam mendidik anak generasi alpha di era transformasi digital. Jurnal Basicedu, 7(1). 984–992. https://doi.org/10.31004/basicedu.v7i1.4557

Samderubun, G. & Izdiha, A. (2023). Dinamika Kedudukan, PeranDan Status Perempuan Suku Asmat Pendekatan Arena Kultural Pierre Bourdieu. Jurnal Ilmu Administrasi & Sosial, 153- 170.

Setiady, G. V. (2019). Perancangan Buku Ilustrasi Pedoman untuk Ilustrator Buku Cerita Anak. Digilib. [Skripsi, tidak diterbitkan]. Institut Seni Indonesia Yogyakarta.

Sukohedi, A. (2011). Analisa arsitektur tradisional Suku Asmat Kabupaten Merauke Provinsi Papua. Jurnal Median Arsitektur dan Planologi, 1(1). 25–33.

Wijaya, P., et al. (2013). Perancangan buku ilustrasi anak berjudul Kerajaan Fantasi Indonesia bertema gotong royong. Jurnal Desain Komunikasi Visual Adiwarna, 1(2).

Wignyodiputro, F.F., Tanudjaja, B.B. & Salamoon, D.K. (2018). Perancangan Buku Cerita Ilustrasi Tentang "˜Kebiasaan Jorok Anak' Untuk Usia 3-6 Tahun Dipadukan dengan Teknik Digital Imaging. Petra.

Yasir, M & Susilawati. (2021). Pendidikan karakter pada generasi alpha: Tanggung jawab, disiplin dan kerja keras. Jurnal PKM, 4(3), 309–317.

Downloads

Published

2024-06-15

How to Cite

Fitri, N. D., & Veruschka, Z. A. (2024). Illustrated book design on Asmat tribe culture in Papua: Promoting local cultural awareness among children. Sungging, 3(1), 34–45. https://doi.org/10.21831/sungging.v3i1.73100