PENGEMBANGAN MULTIMEDIA INTERAKTIF UNTUK PEMBELAJARAN DESAIN BUSANA DI SMK

Multimedia Desain Busana

Authors

  • Purwosiwi Pandansari
    sari.pandansari@gmail.com
    Pendidikan Teknik Busana, Fakultas Teknik, Universitas Negeri Yogyakarta, Indonesia
  • Abdul Gafur SMK Negeri 1 Sewon Bantul, Indonesia

Downloads

Penelitian ini bertujuan untuk: (1) menghasilkan produk multimedia pembelajaran yang interaktif untuk peserta didik jurusan busana SMK Negeri 1 Depok, (2) menentukan kelayakan produk  multimedia interaktif untuk peserta didik jurusan busana butik yang digunakan dalam pembelajaran desain busana, (3) menguji efektivitas multimedia interaktif untuk mata pelajaran mendesain busana. Penelitian ini adalah penelitian pengembangan (R&D) adaptasi model Alessi dan Trollip. Prosedur pengembangan meliputi tahap perencanaan, desain, dan pengembangan. Validasi oleh ahli media dan ahli materi untuk menguji produk dan mengeliminasi permasalahan prosedur, kesesuaiannya dengan tujuan, dan alur petunjuk penggunaan multimedia sesuai pembelajaran desain busana. Kelayakan mencapai skor 4,64 dengan kategori "sangat baik" untuk materi dan untuk media mencapai skor 4,16 dengan katagori "sangat baik" dan peserta didik dengan nilai rata-rata 4,54,  Multimedia interaktif pembelajaran desain busana untuk kelas XI SMK Negeri 1 Depok efektif memotivasi kreativitas yang dimiliki peserta didik diketahui dari hasil belajar sebelum menggunakan multimedia dengan rata-rata nilai 72,4 dan hasil belajar setelah menggunakan multimedia rata-rata nilai 86,2.

Kata kunci: multimedia, desain busana

 

DEVELOPING  INTERACTIVE LEARNING MULTIMEDIA FOR FASHION DESIGN AT SMK

Abstract

This study aims to: (1) produce interactive learning multimedia which include design, material, display, and programming for students majoring in fashion SMK Negeri 1 Depok, (2) determine the feasibility of Interactive Multimedia covering aspects of the display, programming and material for Learners Department Clothing Boutique used in learning fashion design, and (3) Find out the effectiveness of Interactive Multimedia for learning fashion design. This type of research is research development (R & D)  adapted from Alessi and Trollip models. The development procedure includes the planning, design, and development. Validation was done by expert media and materials experts to examine the feasibility of multimedia products and eliminate the problems procedures, suitability to the purpose, and the flow of instructions for use in accordance with learning multimedia  for fashion design. The feasibility of achieving a score of 4.64 is in the "very good" category for the material and for the media reaches a score of 4.16 in the "very good" category and learners with an average value of 4.54. interactive learning multimedia fashion design for class XI SMK 1 Depok effectively motivates creativity of learners known from prior use of multimedia learning out comes with an average value of  72.4 and learning outcomes after using multimediathe average value 86.2.

Keywords: multimedia, fashion design